Optymalizacja treści pod Google to kwestia, która dotyczy wszystkich posiadaczy stron, blogów. Przygotowując treści zamieszczane w Internecie rzadko kiedy można pozwolić sobie na swobodne przelewanie myśli i zaufanie wyłącznie lekkiemu pióru. Teksty pisane do sieci podlegają zasadom wyznaczanym przez wyszukiwarkę Google. Co trzeba o tym wiedzieć i czym wyróżnia się SEO copywriting?

Czym jest SEO copywriting?

Copywriting SEO to najprościej rzecz ujmując tworzenie interesujących i wartościowych treści przeznaczonych do publikacji w Internecie. Teksty są umieszczane na stronach internetowych zaindeksowanych w Google, czyli widzianych przez najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie. Widoczność w niej jest jednym z najważniejszych celów związanych z istnieniem witryn internetowych.

O tym jak istotna jest obecność w wyszukiwarce Google nie trzeba nikogo przekonywać. Google odwiedza ponad 95% polskich internautów, a udział ten wciąż rośnie. By poprawić swoja sytuację w wyszukiwarce warto postawić na teksty który dobrze się pozycjonuje.

Czy wystarczy stworzyć tekst oparty wyłącznie o słowa kluczowe? Na szczęście ten trend odszedł już do lamusa. Obecnie tworzone teksty pod pozycjonowanie muszą charakteryzować się nie tylko zawartością odpowiednich fraz, czyli wcześniej wspomnianych słów kluczowych, ale zaspokajać potrzeby odbiorcy na wartościowe treści oraz odpowiadać dobrym praktykom Google’a.

Złote zasady tworzenia tekstów SEO

Google to potęga, ale i kapryśne narzędzie rządzące się swoimi prawami. Tworząc treści, które chcesz uczynić widocznymi w wyszukiwarce, musisz przestrzegać kilku zasad.

  1. Istotny jest tytuł oraz wstęp do tekstu – tak jak w przypadku każdego tekstu tworzonego przez dziennikarza poczytnego magazynu, także zoptymalizowane treści pozycjonowane w Google muszą być ciekawe. Kluczem do sukcesu jest niezbyt długi tytuł oraz wstęp, który powinien zawierać najważniejsze informacje na temat tekstu i odpowiednie frazy kluczowe.
  2. Długość ma znaczenie – teksty tworzone pod SEO powinny być rozbudowane i w miarę możliwości wyczerpywać tematykę. Wskazany jest klarowny podział tekstu na paragrafy (tzw. nagłówki oznaczane z języka angielskiego H1, H2, etc.), umieszczanie treści w punktach oraz rozdzielanie ich fotografiami/grafikami.
  3. Jeśli wstawiasz do tekstu grafikę lub zdjęcie pamiętaj o dodaniu tekstu alternatywnego. To treść, która wyświetli się użytkownikowi, który ma zablokowane wyświetlanie grafik. To jedna z dobrych praktyk treści SEO.
  4. Słowa kluczowe powinny pojawiać się w całym tekście. Nie kumuluj ich w jednym akapicie.
  5. Pamiętaj o poprawności ortograficznej, stylistycznej i językowej. Unikaj powtórzeń i niezrozumiałych terminów. Podziękuje Ci za to nie tylko odbiorca, który w pełni zrozumie tekst, ale i Google, który bezlitośnie wychwytuje błędy i obdarza teksty z pomyłkami mniejszym zaufaniem.

Korzyści posiadania zoptymalizowanych tekstów na stronie

Posiadając zoptymalizowane treści na stronie internetowej zyskujesz:

  • Zaufanie Google i lepszą widoczność tekstu
  • Lepszą pozycję strony w wyszukiwarce Google
  • Większa wiarygodność w oczach potencjalnych klientów

Formatowanie tekstu SEO

Wiesz już dlaczego copywriting SEO jest tak ważny i jakimi zasadami warto się kierować przy tworzeniu tekstu. Istotne jest jednak również formatowanie, które sprawia, że czytelnik chętniej przebrnie przez tekst (a im dłużej pozostanie na stronie internetowej, tym lepiej dla jej właściciela również pod kątem SEO), ale artykuł będzie również bardziej przyjazny z perspektywy pozycjonowania.

  • Tytuły i śródtytuły – tak jak było wspomniane wcześniej, tytuł nie powinien być zbyt rozbudowany, ale konkretny i zawierający słowa kluczowe. To samo tyczy się śródtytułów. Długi blok tekstu nie jest przejrzysty również z perspektywy wyszukiwarki. Podziel go śródtytułami zawierającymi słowa kluczowe, by ułatwić czytanie i rozkodowanie treści przez Google. Warto stosować nagłówki różnych rzędów – H1 to tytuł, nagłówek nadrzędny, nagłówki w treści – H2, H3 etc. Ich systematyzowanie odbywa się według ważności dla całego tekstu.
  • Nagłówek oraz zakończenie – nagłówek to miejsce, w którym streścisz czytelnikowi czego będzie dotyczył artykuł. To także fragmenty tekstu, w którym powinny się znaleźć frazy kluczowe. Z kolei w zakończeniu, prócz podsumowania tekstu, warto umieścić wezwanie do działania, tak zwane call to action. Czytelnik musi wiedzieć czy autor zachęca go do rejestracji w witrynie, pozostawienia adresu e-mail, a może częstszych odwiedzin na stronie.
  • Formatowanie treści – mile widziane jest pogrubianie określonych fraz, zamieszczanie kursywy przy cytatach czy podkreślanie istotnych fragmentów. To zabiegi, które zwracają uwagę na wybrane części tekstu, które z perspektywy autora mają największe znaczenie. Przejrzystym sposobem ukazania ważnych informacji jest również ich wypunktowanie, sprawdza się to zwłaszcza w przypadku informacji hasłowych.

 

Narzędzia przydatne przy tworzeniu tekstów SEO


By tworzone teksty SEO były jak najlepszej jakości, a ich kreowanie nie nastręczało zbyt wiele trudności, warto korzystać z narzędzi przydatnych dla copywritera SEO. Pozwolą usystematyzować pracę i sprawdzać ją niemal na każdym etapie.

  1. Inspiracja do pisania – chcesz, by Twój tekst był nie tylko zgodny z dobrymi praktykami SEO, ale również interesujący dla czytelnika? Narzędzie Google Trends pomoże odkryć nowinki i to, czym obecnie żyją internauci. Dzięki niemu stworzysz tekst traktujący o tematyce, która jest na czasie i dobierzesz słowa kluczowe zgodnie z tym, czego szukają internauci w Google.
  2. Począwszy od pisania – jeśli nie posiadasz pakietu Microsoft Office, przydatny będzie darmowy odpowiednik, OpenOffice Writer czy LibreOffice. Każdy z nich posiada większość najważniejszych funkcji dla copywritera SEO, czyli możliwość wstawiania nagłówków, sprawdzania liczby znaków oraz korzystania ze słownika i korektora.
  3. Planowanie słów kluczowych – jak już wiemy, słowa kluczowe to bardzo ważny element tekstów tworzonych pod SEO, często decydujący o jego skuteczności. Dlatego też przy pisaniu treści istotna jest ich analiza pod kątem pozycjonowania. Przydatnym narzędziem będzie Google KeyWord Planner, dzięki któremu możesz wpisać interesującą Cię frazę, a następnie otrzymać podpowiedzi odnośnie jej skuteczności i popularności wyszukiwania przez internautów. Dodatkowo, wskazuje również podobne słowa kluczowe, co sprawi, że Twój tekst będzie urozmaicony.
  4. Przechodząc do korekty – jeśli nie masz pewności czy tekst nie zawiera błędów, a nie ma możliwości, by sprawdził go profesjonalny korektor, skorzystaj z narzędzia do sprawdzania poprawności pisowni. Narzędzie pl pozwoli wychwycić zarówno błędy ortograficzne, jak i stylistyczne oraz literówki. Podobne funkcje ma Langue Tool, czyli wtyczka do przeglądarki Chrome rozprawiająca się z błędami w tekstach.
  5. Sprawdzanie unikalności – to bardzo istotne, by teksty SEO zamieszczane w sieci były unikalne. Powtarzalność wpływa nie tylko na mniejszą wiarygodność publikującego taki tekst podmiotu, ale i na samo pozycjonowanie. Google nie ufa plagiatorom i obniża wartość strony internetowej posiadającej tego typu treści. By upewnić się, że inspirowanie się innymi artykułami nie poszło za daleko, warto sprawdzić tekst za pomocą narzędzia typu plag.pl.

Wiesz już jak istotna jest optymalizacja treści na stronie internetowej i jak zabrać się do niej krok po kroku. Dzięki skrupulatnemu podejściu do tworzonych tekstów Twoja strona internetowa może być przyjazna dla wyszukiwarki Google, co zwiększy jej popularność i skuteczność. Jeśli czujesz, że nie masz wystarczająco czasu lub energii do starannego tworzenia tekstów SEO, lepiej zlecić to profesjonalistom. Wiesz już gdzie nas szukać.