Tworzenie treści zgodnych z SEO nie jest trudnym zadaniem, ale wymaga stosowania pewnych zasad, które postaram się przybliżyć w tym artykule. Dzięki optymalizacji treści pod kątem SEO można zwiększyć ruch na stronie. Optymalizacja tekstu, czyli dobór odpowiednich słów kluczowych, zdecydowanie poprawia widoczność materiału w sieci. SEO copywriting, bo tak nazywa się sztuka pisania wartościowych treści, polega na tworzeniu treści nie tylko zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek, ale także przyjaznych dla czytelnika. Tego typu teksty pozwalają zaspokoić potrzeby odbiorców i jednocześnie budują wartościowy ruch na stronie. Chcesz tworzyć atrakcyjne wpisy na bloga, opisy produktów, które dobrze się pozycjonują i sprzedają? Skorzystaj z poniższych wskazówek na temat tworzenia treści zgodnych z SEO.

Z artykułu „Tworzenie treści zgodnych z SEO” dowiesz się, że:

  • Ogólną zasadą w tworzeniu treści nie może być przypadkowość. Teksty powinny być zoptymalizowane, ale nie jest to jedyny warunek. Muszą być przede wszystkim napisane dla człowieka.
  • Grupa docelowa – czyli osoby, do których kierujesz tekst –musi być zawsze określona.
  • Istotne jest badanie źródeł, czyli przygotowanie listy słów kluczowych i research.
  • Musisz znać rodzaj i cel tworzenia danej treści!
  • Frazy kluczowedzielą się na cztery podstawowe typy – frazy główne, frazy z długiego ogona oraz frazy pod zapytania użytkowników i direct answer.
  • Wykorzystanie zasad SEO wpłynie na lepszą widoczność treści.
  • Tytuł SEO – meta title – informuje wyszukiwarki, o czym jest tekst. Znajduje się na „górze strony”, ma ograniczoną długość, jest istotnym czynnikiem rankingowym i co najważniejsze jest widoczny w Google (wyszukiwarka może go zmieniać, ale to już inny temat).
  • Opis strony to meta description. Nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale pojawia się na liście linków w wynikach wyszukiwania. Ma duży wpływ na użytkowników – zachęca ich do przeczytania artykułu.
  • Temat artykułu (tytuł redakcyjny) jest bardziej rozbudowany, mniej SEO-wy, ale powinien mieć słowa kluczowe.
  • Algorytm Google News jest inny od algorytmu wyszukiwania – tytuł artykułu powinien być dobrze zoptymalizowany pod kątem interesujących nas fraz jeżeli chcemy mieć szansę na zaistnienie w Google News.
  • Lead artykułu, czyli wstęp do artykułu, ma za zadanie stworzenie podstawy, która służy do zrozumienia całości artykułu. Buduje efekt psychologiczny, a z niego powstaje description. Lead musi zawierać główne słowa kluczowe oraz z długiego ogona. Pod leadem powinno się zastosować wypunktowaną listę z najważniejszymi zagadnieniami i odpowiedziami, ale bez głębszego opisywania problemu. Z tej listy czytelnik uzyska podstawowe informacje i odpowiedzi na temat poruszony w dalszej części. Lead może pełnić rolę źródła informacji do tworzenia description. Warto go odpowiednio przygotować.
  • Nagłówek H1 ma wpływ na SEO i na czytelnika,. Powinien dowiedzieć się z niego, czego może spodziewać się w treści, i zostać zachęcony do jej przeczytania. Musi zawierać główne słowo kluczowe.
  • Nagłówki H2, H3, H4, H5 i H6 porządkują treści. Mają mniejszą wartość niż H1, ale także są istotnymi elementami artykułu. Pomagają zbudować tzw. długi ogon. Powinny zawierać słowa kluczowe, ale nie wszystkie.
  • Każdy akapit musi mieć słowa kluczowe – jak nie główne, to te powiązane z nim.
  • W treściach powinny znaleźć się linki wewnętrzne lub zewnętrzne.
  • Informacja o autorze tekstu jest istotna z wielu względów, a w branżach medycznych czy finansowych wręcz obowiązkowa.
  • Data powstania artykułu, data publikacji i data aktualizacji stanowią istotne czynniki dla użytkowników i wyszukiwarek.
  • Lista punktowana w skrócie opisuje cały artykuł. Jest dobrym źródłem informacji dla wyszukiwarki i użytkowników, którzy chcą szybko znaleźć odpowiedzi na zadane pytania.
  • Spis treści pełni funkcję systematyzacyjną, nawigacyjną. Pozwala szybko znaleźć interesujący fragment treści.
  • Podkreślenia, pogrubienia, tekst pochyły także mają znaczenie w SEO. Pomagają użytkownikom zwrócić uwagę na istotne elementy i znaleźć ważne części zdania.

Ogólne zasady tworzenia treści SEO – jak je pisać?

Tworzenie treści SEO nie jest i nie powinno być przypadkowe. Nim przystąpisz do pracy, musisz zebrać informacje, o czym chcesz pisać, a także jak ma wyglądać artykuł, opis czy tekst na stronę WWW. Istotnym aspektem jest określenie grupy docelowej, do jakiej będzie kierowany dany tekst. W tym przypadku ważne jest określenie kontekstu i stylu wypowiedzi.

Tekst SEO musi:

  • być napisany dla ludzi a nie robotów,
  • zostać zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych,
  • realizować przypisany mu cel,
  • mieć wartość merytoryczną,
  • wyczerpywać temat i jednocześnie zachowywać umiar – długość ma znaczenie dla SEO, ale zbyt długi tekst psuje zaangażowanie.

Po pierwsze, teksty piszemy dla ludzi z uwzględnieniem potrzeb wyszukiwarek. SEO nie może „zabijać” logiki, wartości, czytelności i UX. SEO ma być pomocą, a nie warunkiem powstania artykułu.

ZOBACZ TAKŻE: Jak tworzyć opisy produktów 

Jak długi powinien być artykuł?

Długość treści ma znaczenie, ale nie zawsze ma wpływ na pozycje. Treści powinny być optymalne, dostosowane do danego zagadnienia. W internecie ludzie czytają do około 1500 słów. Z tego względu warto czasem rozdzielać je na części – zwłaszcza artykuły.

Zbyt długie treści mogą obniżyć zaangażowanie użytkowników, ale za to można w nich ukrywać naturalnie słowa kluczowe i frazy zależne. Tu trzeba znaleźć złoty środek!

Jak długi powinien być artykuł? Najlepiej przebadać, jakiej długości są treści widoczne na daną frazę w Google. Tu przyda się Surfer SEO – narzędzie, które analizuje strony. Oczywiście nie jest to idealne rozwiązanie, ale pozwoli to mniej więcej określić długość przyszłego tekstu.

Podstawą jest research, czyli badanie. Staranne przygotowanie źródeł i materiałów zdecydowanie ułatwi pisanie, jak również pomoże uniknąć błędów merytorycznych, co pozytywnie wpłynie na jakość i wartość przyszłego materiału. Na przykład w artykule powinny znaleźć się nowości, aktualne trendy panujące w danej dziedzinie. Te informacje można pozyskać poprzez rzetelne przygotowanie – do napisania dobrego artykułu konieczne jest przeprowadzenie badania.

Cele treści – do kogo piszesz i gdzie znajduje się ta osoba?

Nim zaczniesz tworzyć treści na stronę, zastanów się nad kilkoma rzeczami:

  • Co chcesz osiągnąć przy użyciu tych treści?
  • Czy ma być to opis produktu czy tekst, który powinien pobudzić świadomość klienta?
  • Na jakim etapie ścieżki zakupowej jest odbiorca treści?
  • Kim jest/może być odbiorca treści?

Od tego uzależnij styl i cele treści.

 

Rodzaje treści

Treści budujące emocje– to treści opisujące coś dobrego, co zrobiła marka i czym chcesz się pochwalić, wsparła cel charytatywny lub projekt społeczny.

Treści brandowe – ich celem jest zaprezentowanie marki, dzięki czemu klient ją poznaje. Jest to pierwszy etap budowania świadomości istnienia produktu lub usługi. W tym przypadku teksty opowiadają o problemach (dnia codziennego, społecznych, gospodarczych, finansowych ). Artykuły i inne treści wskazują, jak marka wpisuje się w rozwiązanie tych problemów. Dobrej jakości, profesjonalnie przygotowane treści brandowe wzmacniają efekt świadomego budowania marki za pomocą łączenia produktów bądź usług z potrzebami ludzi.

Treści poradnikowe – to te, które bezpośrednio rozwiązują problemy ludzi. W tego typu artykułach można opisać zagadnienia związane z danym problemem, jednocześnie wskazując jaki produkt lub usługa go rozwiążą. Przykład: Jak myć skutecznie samochód – myjka i odpowiednie środki chemiczne.

Treści sprzedażowe – to teksty o charakterze bezpośrednim bez podtekstów dotyczących łączenia z problemami. Tu klienta interesuje cena, cechy, dane. W tej kategorii zawierają się opisy produktów.

Treści mające na celu utrzymanie klienta, który już skorzystał z oferty – to np. promocje na kolejne zakupy, zniżki na koleje czasy. Mogą to być teksty maili, postów w mediach społecznościowych, newslettery.

 

Cele treści

Treści budujące emocje, brandowe i poradnikowe mają za zadanie przesunięcie odbiorcy w lejku sprzedażowym. Teksty sprzedażowe i utrzymujące klienta powinny realizować konkretne cele biznesowe – sprzedaż lub wykonanie jakiejś innej akcji określonej w biznesplanie.

Różne miejsca publikacji:

  1. strona firmowa,
  2. opis produktu w sklepie,
  3. publikacje zewnętrzne – notka prasowa, artykuły gościnne itp.,
  4. wewnętrzny blog, media specjalistyczne, media społecznościowe,
  5. mailing i inne miejsca.

 

Słowa kluczowe

Nim przystąpi się do pisania, należy wybrać odpowiednie słowa kluczowe. Znając zagadnienie, możemy samodzielnie stworzyć listę słów kluczowych lub uzyskać ją od osoby zlecającej tekst. Jeżeli w ten sposób nie otrzymasz odpowiedniej listy lub nie masz pomysłu na słowa kluczowe to należy wykonać badanie słów kluczowych – research. Do tego celu możesz posłużyć się wyszukiwarką Google, która w swoich podpowiedziach zamieszcza popularne słowa kluczowe związane z danym zagadnieniem. Tu jednak wyniki nie zawsze są satysfakcjonujące. Na rynku istnieje wiele narzędzi, które służą do badania słów kluczowych, w Polsce jest to Senuto. Z narzędzi zagranicznych można polecić Ahrefs, Semrush, a z darmowych Keyword Tool – jest także wersja PRO.

Gdzie i jak umieszczać słowa kluczowe?

  • Title strony – meta tytuł musi zawierać główne słowa kluczowe.
  • Tytuł redakcyjny artykułu – nazwa produktu też powinna zawierać słowa kluczowe.
  • Śródtytuły – nagłówki Hx.
  • Akapity – jeden akapit powinien zawierać od jednej do kilku fraz kluczowych.
  • W pogrubieniach <strong></strong>.
  • W treści linków wewnętrznych.
  • Frazy kluczowe stosuj

Rodzaje fraz – słów kluczowych

Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych. Zrozumienie ich podziału pozwoli Ci lepiej przeprowadzić badanie słów kluczowych.

Ogólne frazy kluczowe to słowa kluczowe, które zgrubnie charakteryzują dane zagadnienie, np. opony, pozycjonowanie. Są to frazy mające dużą liczbę wyszukiwań, ale także bardzo oblegane. Przeważnie nie generują dużego ruchu konwertującego, np. fraza wiertarka jest zbyt ogólna i nie zawsze będzie wpisywana przez osoby chcące kupić wiertarkę. Frazy ogólnie nie muszą być jednowyrazowe – czasem mają więcej członów, np. apartamenty Wrocław. To, czy fraza jest główna, determinuje liczba wyszukiwań.

Nazwa firmy lub marki – brandowe słowa kluczowe. Nazwa marki i nazwa strony to frazy związane z danym podmiotem itp. Przykładem jest np. Seus, seus.pl.

Frazy long tail (fraza z długiego ogona) to wielowyrazowe frazy, które precyzyjniej niż frazy ogólne określają intencje użytkownika, np. cięcie gresu w domu, samodzielne pozycjonowanie stron internetowych. Cechuje je mniejsza liczba wyszukiwań, ale za to są to frazy, które łatwiej wypozycjonować. Duża liczba wypozycjonowanych fraz z długiego ogona pozwala uzyskać efekt w postaci sporego ruchu na stronie, który czasem może dorównać poziomowi ruchu frazy głównej. Koszt wypozycjonowania frazy z długiego ogona jest o wiele mniejszy niż fraz głównych. Należy zwrócić uwagę, że ruch z tych fraz lepiej konwertuje, gdyż trafiający za ich pośrednictwem ludzie wiedzą, czego dokładnie szukają. Jeśli to dostaną, to szansa na konwersję jest duża.

Pytania użytkowników i frazy direct answer

Rolą tych zapytań jest odpowiedź na pytania użytkowników i próba dostania się do direct answers. Pytania użytkowników i frazy direct answer to nadal długi ogon, tylko w formie pytań np. jak ciąć gres, pozycjonowanie sklepów internetowych, jak reklamować agroturystykę.

Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem intencji użytkowników. Algorytmy rozpoznają korelacje pomiędzy słowami i zdaniami, a nawet potrafią wyciągnąć z nich kontekst zapytań. Im bardziej treści są dopasowane do zapytań, tym większą masz szansę na pojawienie się w direct answers.

 

Temat artykułu

Tworząc artykuł, nie musisz mieć ścisłe określonego tematu. Wystarczy Ci informacja, co i ja masz opisać (research). Podczas pisania tekstu możesz wybrać temat, który uznasz za najbardziej stosowny. Ta zasada może wydać się dziwna i mało profesjonalna, ale działa. Tworząc treści i szukając informacji na dany temat, zyskujesz wiedzę, a ta może posłużyć do stworzenia lepszego tytułu niż ten narzucony z góry.

 

Tytuł SEO – meta title

To informacja zawarta w znaczniku w kodzie strony HTML, która jest tytułem danej strony widocznym w zakładkach w przeglądarce. Jednocześnie jest on Iinkiem w wynikach wyszukiwania Google.

Tytuł SEO jest zawarty w kodzie strony w sekcji head i wygląda tak:

<head>

<title>Agencja SEO Wrocław, SEUS marketing internetowy w wyszukiwarkach</title>

</head>

Powyżej widać, jak Google wyświetla tytuł strony i gdzie go obcina.

Title to informacja dla wyszukiwarki i użytkownika na temat tego, co znajduje się na danej stronie. Tytuł pomaga wyszukiwarce określić kontekst strony. Słowa kluczowe zawarte w tytule pomagają uzyskać lepszą widoczność strony. To jedna z dwóch możliwości (obok description, czyli opisu strony umieszczonego pod title), aby przekonać użytkownika do kliknięcia w odnośnik – link do strony.

Ze względu na ograniczenia wyszukiwarki odnośnie liczby znaków w title, należy stosować w nim wyłącznie najważniejsze informacje związane z materiałem, czyli główne słowa kluczowe + CTA!

Poniżej prezentuję zasady tworzenia meta title, czyli tytułu strony:

  • Tytuł SEO musi być zwięzły, krótki i spójny.
  • Title musi być czytelny. Można stosować znaki przestankowe (: , „” /).
  • Każda strona powinna mieć unikalny tytuł – nie powinno się dublować title stron.
  • Title musi rzeczywiście odzwierciedlać temat/kontekst danej strony.
  • Jego długość nie jest nieskończona. Google co jakiś czas zmienia wytyczne dotyczące Zbyt długi może zostać obcięty. Długość to około 75 znaków, czyli 600 px.
  • Tytuł może być wyświetlany na podstawie danych zawartych poza <title>. Google może go zmieniać, jeżeli tak uzna. Gdy zapytanie nie będzie związane bezpośrednio z tytułem, ale treść strony będzie zawierała odpowiedź na pytanie, Google może wyświetlić inną treść tytułu.
  • W tytule można, a nawet warto, stosować Call to Action, czyli zachętę do kliknięcia – skuteczna usługa, tanio, najnowsza aktualizacja, data.
  • Nie wolno kłamać w title! Piszemy tylko prawdę!
  • W title można zawrzeć nazwę firmy.

Funkcją title jest informowanie i zwracanie uwagi użytkowników! Jego rola jest istotna w budowie widoczności strony.

Narzędzia do analizowania title

Chcesz sprawdzić, czy Twój title strony nie jest zbyt długi? Czy można go jeszcze rozbudować? Jak będzie wyglądał w wynikach wyszukiwania? Wystarczy skorzystać z darmowych symulatorów.

SERP Simulator

https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator

SERP Preview Tool

https://zeo.org/seo-tools/serp-preview/

Title Tag Length and Meta Description Length Preview Tool

SERP Preview Tool od portent.com

https://www.portent.com/serp-preview-tool

Opis strony – Meta description

To tekst widoczny w wynikach wyszukiwania pod title i linkiem strony. Niegdyś był to czynnik rankingowy, obecnie nie jest brany pod uwagę. Ma duże znaczenie pod kątem użytkowników, bo jego treść ma zachęcać do kliknięcia w odnośnik. Meta description ma wpływ na CTR (ang. click throught rate), czyli współczynniki klikalności, a to daje informacje robotom, że treść jest dopasowana do danego zapytania. Dobrze zoptymalizowany meta description pozwala zwiększyć ruch na stronie.

Jaki powinien być meta description na stronie?

Musi dokładnie opisywać zawartość strony i zachęcać użytkownika do kliknięcia w link. Można w nim zawrzeć obietnicę znalezienia właściwej informacji pod warunkiem, że to spełni oczekiwania użytkownika.

 

Tytuł artykułu – tytuł redakcyjny

Tytuł redakcyjny jest to tytuł, czyli temat naszego artykułu. Jest widoczny na stronie. Tytuł redakcyjny to nie to samo co title strony (tytuł SEO).

Temat artykułu może mieć luźniejszą formę, ale nie powinien zbytnio odbiegać od głównego kontekstu.

Jego forma powinna być zachętą do przeczytania artykułu. Nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale oddziałuje bezpośrednio na czytelnika. W tytule redakcyjnym na pierwszym miejscu powinny znajdować się słowa kluczowe, ale niekoniecznie w formie nieodmienionej. Jeżeli słowo kluczowe mogłoby zepsuć estetykę tytułu, to warto zapisać je mniej SEO-wo, a bardziej estetycznie, naturalnie. Trzeba zrobić wszystko, by nie zniechęcić użytkownika, ale także zadbać o wyszukiwarkę. W takim przypadku słowo kluczowe może być umieszczone w odmianie lub nie w pierwszej kolejności.

Aby wzmocnić kontekst meta title, warto/można zastosować w tytule redakcyjnym główne słowo kluczowe bądź jego odmianę, ale także słowo kluczowe z długiego ogona.

Tytuł Google News

Temat artykułu może mieć wpływ na pojawienie się w Google News. W tym przypadku algorytmy korzystają z tytułu redakcyjnego a nie z meta title. Z tego względu powinien on być nieco SEO-wy, jeżeli chcemy starać się trafić do Google News. Tu kwestia się komplikuje. Niestety, ale chcąc mieć szansę na wyświetlenie w Google News, musisz mocno zoptymalizować tytuł redakcyjny. Spowodowane jest to tym, że algorytm Google News jest inny od algorytmu wyszukiwania. Nie radzi lub nie radził on sobie z odmianami w języku polskim. Algorytm poprawia się (uczy się), ale dosyć powoli. Z tego względu tu trzeba stosować słowa kluczowe nieodmienione + Call to Action.

Przykład:

Tytuł SEO – meta title: Cięcie płytek gresowych – czym i jak ciąć płytki gresowe?

Tu zastosowane zostały główne słowa kluczowe.

Tytuł redakcyjny:

Cięcie płytek gresowych – czym i jak ciąć samodzielnie gres bez odprysków w warunkach domowych?

Pierwszy człon to główne słowo kluczowe. Drugi człon słowo z tzw. długiego ogona.

Oto główne zasady tworzenia tytułu redakcyjnego.

  • Powinien zawierać frazę kluczową, ale niekoniecznie na początku.
  • Powinien zawierać Call to Action, które zachęci internautów do czytania artykułu.
  • Nie wolno obiecywać rzeczy bez pokrycia.
  • Można w nim zawierać frazy z długiego ogona
  • Jeśli chcesz pojawiać się w Google News, to musisz stosować słowa kluczowe (długość do 170 pikseli w 4 linijkach – 4 × 170 px).

 

Lead artykułu

Lead i tytuł artykułu

Jest to wstęp do artykułu o długości równej jeden lub dwa akapity. Jego rolą jest zbudowanie podstawy, która służy do zrozumienia całości artykułu. Lead, czyli wstęp, buduje efekt psychologiczny i ma duży wpływ zarówno na SEO, jak i na użytkownika.

Lead i tytuł artykułu – przykład.

Pierwszy akapit musi zachęcić użytkownika do czytania artykułu. Pod kątem SEO powinna znaleźć się w nim fraza kluczowa w najpopularniejszej formie, w jakiej występuje w wynikach wyszukiwania.

Lead artykułu a meta description

Meta description to treść wyświetlana w wynikach wyszukiwania pod title i linkiem do strony. Description jest wyświetlane z kodu w sekcji meta, jak w przypadku title,. Jednak obecnie w wielu przypadkach Google generuje opis, pomijając ten kod i wybierając tekst wybiórczo z treści zawartych na stronie, które są dopasowane do zapytania użytkownika.

To oznacza, że jeśli na stronie znajduje się np. akapit pasujący lepiej do zapytania użytkownika niż treść w description, to Google może zamienić tekst opisu na wycinek z artykułu, który jest zbliżony do frazy wpisanej do wyszukiwarki.

Zasady tworzenia leadów:

  • Musi zawierać główne słowa kluczowe oraz słowa z długiego ogona.
  • Główna fraza kluczowa może być pobrana do description. Z tego względu nagłówek powinien mieć formę fraza kluczowa + Call to Action, Jak ciąć gres – poradnik, jak zrobić to samodzielnie. Układanie gresu bez pomocy fachowca.
  • Lead materiału powinien być pogrubiony (font). Trzeba sprawdzić, czy CMS sam nie styluje leadów. Jeśli tak, to nie pogrubiaj go w edycji. Pozwoli to uniknąć podwójnego stosowania znaczników.
  • W leadzie można zastosować listę punktowaną, która podsumuje cały materiał – coś, co pozwoli zrozumieć, o co chodzi w materiale. Dzięki temu można łatwo umieścić słowa kluczowe, bez przejmowania się, że to nie pasuje. Im wyżej znajdują się frazy, tym lepiej. To pozwala naturalnie nasycić materiał słowami.

Nagłówki Hx – jak optymalizować śródtytuły?

Nagłówki – śródtytuły pełnią kilka istotnych funkcji. Porządkują treść, tworzą hierarchię ważności informacji, pomagają w nawigacji w artykule, rozbijają materiał na wątki, umożliwiają znalezienie odpowiednich akapitów treści.

Stosowanie nagłówków przynosi wiele korzyści tak dla SEO, jak dla użytkowników.

H1  – to najważniejszy nagłówek. Powinien być zastosowany tylko raz na stronie.

H2 – mniej ważny od H1. Można go zastosować w większej liczbie niż 1.

H3 – mniej ważny od H2.

H4 – mniej ważny od H3.

H5 – mniej ważny od H4.

H6 – mniej ważny od H5.

 

Słowa kluczowe w nagłówkach i ich znaczenie w SEO

H1 ma duży wpływ na SEO i na czytelnika. Określa temat artykułu, a z jego treści można wywnioskować, czego można spodziewać się podczas czytania artykułu. Ma zachęcać użytkownika do przeczytania. Dla wyszukiwarki nagłówek H1 jest również źródłem wiedzy na temat kontekstu treści i może być czynnikiem rankingowym. Powinien zawierać słowa kluczowe. Tak samo rzecz ma się w przypadku kolejnych nagłówków, ale te mogą mieć mniejsze lub żadne znaczenie. Niemniej warto je tak optymalizować, by były np. pytaniami lub pytaniami z krótkimi odpowiedziami.

Nagłówki H2, H3 itd. mogą być stosowane jako kolejne elementy podziału treści na sekcje tematyczne. Także powinny streszczać, nawigować, informować o tym, co znajduje się pod nimi.

Stosowanie nagłówków Hx na stronie – Warto pamiętać, że nagłówki/nagłówek:

  • Powinny zawierać główne słowa kluczowe oraz ich odmiany, pytania i słowa z długiego ogona (wielowyrazowe zwroty),
  • H1 to najważniejszy nagłówek, tylko jeden na dany adres url (artykuł). Jest to przeważnie temat artykułu, nazwa produktu. W H1 powinno być zawarte najważniejsze słowo kluczowe,
  • powinny być ułożone w logicznym ciągu:H1, nagłówki H2, dopiero dalej H3, i H Nie należy pomijać któregoś z nagłówków.
  • Nie mogą być stosowane w układzie np. H2 i następnie H4 z pominięciem H1 i H3.

 

Formatowanie – wyróżniki treści

Istotną kwestią, o jaką musisz zadbać na stronie, jest nie tylko wysoka jakość treści, ale też ich prezentacja. Czytelność tekstu ułatwi czytelnikom zgłębianie się, nawigację i dotarcie do istotnych dla nich części.

Akapity nie mogą być zbyt krótkie i zbyt długie. Tu musimy zachować rozsądek. Warto zastanowić się, czy nie warto zastosować w danym akapicie śródtytułu, który podzieli treść. Monotonne akapity są nudne i wpływają na to, że użytkownicy przestają je czytać. Warto je zróżnicować.

Boldy, pogrubienia, strongi

Jedni ich używają, drudzy nie. Warto jednak je stosować, ponieważ zwracają uwagę użytkowników, co może być sygnałem dla wyszukiwarki, żee dany fragment ma większe znaczenie.

Jak wskazuje John Mueller, pogrubienie kilku fraz wspomaga pozycjonowanie stron w Google.

Wypunktowania

Nie tylko poprawiają czytelność, ale także zwracają uwagę na istotne elementy treści. Zdecydowanie warto je stosować.

Spis treści

Spis treści to lista nagłówków artykułu. To pozwala na szybkie dotarcie do danego zagadnienia. Od listy wypunktowanej różni go charakter informacji. W spisie treści masz tylko treść i linki (odnośniki do kotwic) do nagłówków. W liście punktowanej znajdziesz także inne informacje, wyjaśnienia i odpowiedzi.

Obrazki, grafiki

Pomagają uatrakcyjnić treści, uzupełniają kontekst. Warto, aby były zoptymalizowane. Nazwa pliku jasna i określająca, co jest na zdjęciu, ale bez przesady. Uzupełniony tekst alternatywny (alt) to spora pomoc dla Google, który może lepiej zrozumieć, co jest na grafice. To także szansa na zyskanie ruchu z grafik Google.

 

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne kierują do podstron w serwisie. Linkując wewnętrznie, możemy stosować anchory, czyli np. frazę z linkiem np. <a href=https://seus.pl>pozycjonowanie stron</a> , co w tekście wygląda tak: pozycjonowanie stron.

W tekście warto stosować linki do podstron w serwisie. Oczywiście stosuj je wtedy, gdy treść (artykuł) będzie umieszczona na tej samej stronie. W linkach wewnętrznych linkujemy strony powiązane tematycznie. Z artykułu X możemy podlinkować np. produkt, który jest z nim powiązany. Linki wewnętrzne pełnią istotną rolę. Kierują użytkownika i roboty do innych zasobów. Dzięki nim mogą oni dotrzeć do rozmaitych materiałów – roboty poznają lepiej stronę, a użytkownicy mocniej się angażują.

Linki zewnętrzne – to linki prowadzące do innych stron. Tworzysz artykuł na innej stronie, możesz umieścić w nim linki do Twojej strony. Najlepiej zastosować linki bez anchortextu np.

<a href=https://seus.pl>seus.p</a> , co w tekście wygląda tak: seus.pl.