Google Search Console, dawniej Google Webmaster Tools to darmowe narzędzie od Google, które może pomóc Ci w rozwoju i rozwiązywaniu problemów, dotyczących Twojej strony WWW lub sklepu internetowego. W tym artykule dowiesz się co warto wiedzieć o Google Search Console, jak dodać do niego stronę internetową.
Z tego artykułu dowiesz się:
Search Console – czym jest?
Google Search Console jest usługą Google udostępnianą nieodpłatnie, dzięki której możesz uzyskać wiele cennych informacji na temat Twojej strony internetowej. W skrócie, GSC jest to darmowe narzędzie marketingowe, które należy obowiązkowo kontrolować i analizować. Wykorzystując dane z Search Console możemy lepiej pozycjonować stronę internetową, zdobędziemy dane, które pomogą w lepszej optymalizacji strony. Za pomocą GSC można tylko i wyłącznie monitorować stronę do której mamy dostęp za pośrednictwem FTP lub CMS.
Wady Google Search Console
Google Search Console cały czas ewoluuje co oznacza, że funkcjonalności ulegają zmianom. Google pracuje nad funkcjonalnościami i stale je rozwija, niektóre usługi zostają czasowo wyłączone. Nie jest to narzędzie pozbawione wad. Głównym problemem jest zbyt rzadkie odświeżanie danych.
Oto najważniejsze wady, które może z czasem zostaną rozwiązane.
- Wskazywane błędy mogą się powtarzać i mogą nie być aktualizowane nawet po ich naprawie. Konsola potrafi sygnalizować problem nawet gdy minie sporo czasu od jego usunięcia i zgłoszenia poprawek.
- Część wykazywanych błędów nie ma większego znaczenia. Drobne problemy są sygnalizowane jak poważne problemy co budzi niepokój u osób nie mających doświadczenia z GSC.
- Wykazywane średnie pozycje mogą nie odzwierciedlać stanu faktycznego.
- Dane i wykazywane błędy mogą być nieaktualne, zdarza się tak, że w konsoli widnieją stare dane, które nie odzwierciedlają aktualnego stanu.
Funkcjonalności w Search Console
Google Search Console posiada liczne funkcje. Ilość danych, które można uzyskać jest ogromna. Dane te są niezbędne przy pozycjonowaniu strony WWW oraz optymalizowaniu treści.
Podstawowe funkcjonalności Google Search Console:
- Poznasz stan zaindeksowania poszczególnych podstron.
- Sprawdzisz poprawność budowy adresów url strony.
- Otrzymasz powiadomienia o błędach serwera.
- Wygenerujesz i sprawdzisz wygląd strony w mobilnych wynikach wyszukiwania.
- Dowiesz się jak prezentują się wyniki rozszerzone (rich snippets).
- Zdobędziesz wiedzę jak Twoja strona wyświetla się w wynikach organicznych pod kątem AMP.
- Poznasz linki prowadzące do Twojej witryny, za pomocą kilku kliknięć możesz znaleźć listę wszystkich i najczęściej linkowanych stron w Twojej witrynie, listę większości linków tekstowych oraz najczęściej linkujące strony do Twojej witryny.
- Możesz zrzec się niechcianych linków.
- Sprawdzisz strukturę linkowania wewnętrznego
- Możesz wysyłać prośbę do Google o zaindeksowanie nowych podstron, wdrożonych zmian.
- Możesz przesłać mapę witryny, która umożliwi Google poznanie struktury Twojego serwisu.
Dodając stronę do GSC, możesz uzyskać dostęp do ciekawych danych, w tym takich jak:
- Łączna liczba kliknięć, które można odfiltrować od ostatniego tygodnia 1 do ostatniego 1 roku.
- Jaka jest łączna liczba wyświetleń strony w wyszukiwarce Google?
- Jaki jest średni CTR i pozycja strony w Google dla danego zapytania?
- Na jakie dodatkowe zapytania pojawia się Twoja strona, ile uzyskuje wyświetleń i kliknięć?
- Z jakich krajów pochodzi łączna lub większość kliknięć tego strony?
- Z jakiego urządzenia korzystają użytkownicy do odwiedzania strony, np. z urządzenia mobilnego lub komputera stacjonarnego?
- Jaka jest łączna liczba kliknięć, które prowadzi do Twojej witryny w określonym dniu?
Oprócz najważniejszych funkcji Search Console, możesz użyć narzędzia do analizy danych na kilka sposobów, takich jak:
- Możesz filtrować źródła ruchu w swojej witrynie na cztery sposoby: sieć, obraz, wideo i wiadomości, a także możesz porównywać różne dane, aby uzyskać wiedzę na temat dalszego rozwoju strony.
- Możesz monitorować średnią pozycję swoich stron, wyświetlenia, kliknięcia i CTR, filtrując dane na bieżąco lub w danym okresie.
- Możesz dowiedzieć się więcej z jakich urządzeń korzystają odbiorcy twoje strony www, filtrując dane z ostatnich 28 dni wg. podziału na komórki, tablety lub komputery.
- Możesz poznać lokalizację Twojej grupy odbiorców. Dowiesz się z których krajów i regionów pozyskujesz duży ruch do swojej witryny.
Użytkowanie i udostępnianie Search Console
Dlaczego Google weryfikuje nasze prawo do korzystania ze strony? Odpowiedź jest prosta. Działania wykonywane w Search Console mogą mieć wpływ na zmianą pozycji strony oraz inne istotne konsekwencje nieodpowiedzialnych działań.
Komu udostępnić konto w Search Console? Udostępnij je osobie lub firmie do której masz pełne zaufanie. W przypadku firm powinna być spisana stosowna umowa lub ta kwestia powinna być opisana w umowie dot. np. współpracy. Dane w Search Console są poufne, nie wolno przekazywać ich osobom trzecim.
Jak dodać stronę do Search Console?
Jak skonfigurować Google Search Console? Jest to bardzo proste. Nim dodamy stronę, warto wpierw skonfigurować Google Analytics, po tym dodanie strony do Search Console będzie bardzo proste. Można także dodać stronę bez konfiguracji Google Analytics, też będzie prosto.
Logowanie do Google Search Console
Przejdź do Google Search Console – https://search.google.com/search-console/about a następnie musisz się zalogować. Jeśli korzystasz z Google Analytics, zaloguj się przy użyciu tych samych danych, których używasz do uzyskania dostępu do konta Analytics. Alternatywnie możesz zalogować się za pomocą konta Google. Jeśli nie masz konta Google, musisz je utworzyć, zanim dodasz stronę do GSC.
Dodawanie strony do GSC
Pierwszym krokiem w procesie dodawania strony do Search Console jest udowodnienie, że mamy prawo do dodania witryny do usługi GSC. Strona musi przejść weryfikację, a następnie można korzystać z dobrodziejstw konsoli. To szybki i prosty sposób.
Po pomyślnym zalogowaniu kliknij przycisk „Dodaj usługę” u góry strony. Wpisz adres URL swojej witryny, a następnie kliknij Dalej.
Następnie zostaniesz poproszony o potwierdzenie, że jesteś właścicielem witryny na jeden z czterech sposobów:
- Jeśli masz dostęp do katalogu głównego swojej witryny, możesz przesłać do niego udostępniony plik html.
- Jeśli samodzielnie zarządzasz hostingiem, możesz to zweryfikować za pośrednictwem swojego dostawcy hostingu.
- Jeśli korzystasz z Menedżera tagów Google, możesz dokonać weryfikacji za pomocą tagów Google.
Zdecydowanie najszybszą i najłatwiejszą metodą, zweryfikuj własność za pomocą identyfikatora śledzenia Google Analytics. Jeśli masz już zainstalowany identyfikator śledzenia Google Analytics, konfiguracja Google Search Console jest bardzo łatwa. Po prostu kliknij przycisk Zweryfikuj i to wszystko!
Mamy dostęp do Google Search Console i co dalej
Po skonfigurowaniu Google Search Console trzeba poczekać około tygodnia, zanim pojawią się jakiekolwiek przydatne dane, warto od razu przesłać mapę witryny xml. Ułatwia to Google znajdowanie treści w Twojej witrynie i szybsze indeksowanie stron. Następnie trzeba badać, analizować, poprawiać widoczność strony.
Potrzebujesz pomocy przy Search Console?
Nie masz czasu na analizowanie i obsługę GSC?
Pomożemy Ci rozwinąć twój biznes w sieci!
Skontaktuj się z nami!
Przeczytaj także inne wpisy o SEO i biznesie
Listopadowa aktualizacja Google November Google Core 2023
Wraz z początkiem listopada (około 2 listopada) otrzymaliśmy informację o kolejnej aktualizacji...
Aktualizacje Google październik 2023 Spam i Core Update
W październiku 2023 Google wypuściło dwie znaczące aktualizacje, jedna po drugiej. Mowa tu o...
Tworzenie treści zgodnych z SEO – jak pisać artykuły by dobrze pozycjonowały się w Google?
Tworzenie treści zgodnych z SEO nie jest trudnym zadaniem, ale wymaga stosowania pewnych zasad,...